VEŽITE SE: Stiže nova stvarnost, a stižu i rizici

Dok svet čeka da vidi kako će proširena i virtuelna stvarnost promeniti način na koji se igramo, učimo, treniramo, putujemo, kupujemo, komuniciramo i uopšte živimo, vreme je da se na vreme upoznamo sa drugom stranom medalje. Imajući u vidu koliko zakonodavstvo kaska za tehnologijom koja se munjevito razvija, neophodno je da se pažnja posveti upravo ovom segmentu koji uskoro postaje naša realnost.

52

Fascinantna tehnološka dostignuća nude nam pregršt najrazličitijih i naizgled nestvarnih mogućnosti u kojima mašta ima apsolutnu dominaciju, u kojima možemo apsolutno sve. U vezi sa tim pojavio se novi talas zabrinutosti i kritika upravo zbog projekta virtuelne stvarnosti „Metaverse“, koji razvija Meta – nekadašnji Facebook. Kako se navodi u pitanju su nepoznate tehnologije koja sa sobom donose nepoznate opasnosti.

Metaverzum na radaru rizika?

 „Ove tehnologije nikada neće moći da izbegnu radar rizika, bez obzira koliko su sofisticirane ili evoluirane!“

Iako napredak AR stvarnosti i virtuelne stvarnosti preplavljuje tržište vrtoglavom brzinom, realnost je da se pejzaž pretnji takođe brzo širi i obuhvata nove tehnologije u nastajanju.

Dok svet čeka da vidi kako će proširena i virtuelna stvarnost promeniti način na koji se igramo, učimo, treniramo, putujemo, kupujemo, komuniciramo i uopšte živimo, vreme je da se na vreme upoznamo sa drugom stranom medalje i na koji način možemo sačuvati našu bezbednost. Hajde da vidimo.

Šta je to AR i VR?

Uvećana/ proširena stvarnost Augmented reality (AR) koristi kameru pametnog telefona da omogući preklapanje digitalnih funkcija u realnosti.  Snapchat naočare su primer proširene stvarnosti – AR.

Virtuelna stvarnost (VR) znači potpuno impresivno iskustvo koje izoluje korisnika od spoljašnjeg sveta. Korisnici mogu biti prebačeni u različite situacije iz stvarnog sveta i zamišljene situacije – vi sedite u vašoj fotelji, ali ste potpuno odsutni jer živite i nalazite se u različitim situacijama virtuelne stvarnosti – letite na leđima zmaja, ronite u okeanu i slično i sve to koristeći VR uređaje kao što su HTC Vive, Oculus Rift ili Google Cardboard.

Stvarni i digitalni predmeti su u interakciji i vi doživljavate novo iskustvo mešovite stvarnosti (MR) , koje uključuje karakteristike i AR i VR. Impresivno, zar ne?

Ekstenzivna stvarnost (XR) je sveobuhvatna reč za sve tehnologije koje poboljšavaju naša čula, bilo isporukom dodatnih informacija o stvarnom svetu ili izgradnjom potpuno nestvarnih, simuliranih svetova za istraživanje.

Očekuje se da će svetska tržišna vrednost za tehnologiju proširene stvarnosti porasti sa 4 milijarde dolara u 2017. na 60 milijardi dolara do 2023. godine , a upotreba je već kreirana u sledećim domenima:

  • Zabava
  • Maloprodaja
  • Inženjering
  • Proizvodnja
  • Zdravstvene industrije

 „Metaverzum“ – sledeće poglavlje Interneta

Meta tvrdi da će metaverzum biti izgrađen odgovorno. Mark Zakerberg želi da se Fejsbuk promeni iz mreže društvenih medija u „metaverzum kompaniju u narednih pet godina “. Metaverzum je virtuelno okruženje u kome ljudi koriste slušalice virtuelne realnosti da igraju igrice, rade i komuniciraju.

Najjednostavnije rečeno: Metaverzum je Otelotvoreni internet – umesto da samo gledate sadržaj – VI STE U NJEMU.

To znači da ćete uz korišćenje određenih tehnoloških pomagala, poput AR naočara, slušalica i drugih inovativnih rešenja moći da vidite informacije dok šetate gradom koje vam prolaze pred očima, u rasponu od ažuriranja saobraćaja i zagađenja vazduha, pa do filmova lokalne istorije.

Zagovornici metaverzuma, s druge strane, predviđaju budućnost u kojoj bi pojam mogao biti dodatno proširen, omogućavajući nam da budemo transportovani na virtuelne lokacije koje izgledaju stvarne, kao što je noćni klub ili neka druga zamišljena destinacija gde želimo da odemo.

Facebook je napravio značajna ulaganja u virtuelnu stvarnost, uloživši 2 milijarde dolara (1,46 milijardi funti) za kupovinu Oculusa , koji razvija svoje VR proizvode. Zakerberg je tvrdio da bi Facebook-ov metaverzum bio „dostupan na mnogim računarskim platformama “, kao što su VR, AR, PC, mobilni uređaji, platforme za igranje igrica i slično.

Bezbednost, privatnost i naši podaci – ima li razloga za brigu?

Markus Karter, predavač digitalne kulture na Univerzitetu u Sidneju, nastupio je sa rezervom u pogledu privatnosti podataka u Fejsbukovom metaverzumu imajući u vidu istoriju kazni koju je kompanija plaćala za nepoštovanje privatnosti, posebno sada jer Meta trenutno prikuplja ogromne količine korisničkih podataka preko svojih postojećih proizvoda virtuelne realnosti, uključujući fizičke karakteristike kao što su procena veličine ruke osobe, digitalni predmeti i audio kreirani u VR-u, i informacije o korisnicima, svi podaci iz okruženja i lični podaci osobe korisnika.

Šta se prikuplja?

Apsolutno svi parametri korinsika: biometrijske, bihejvioralne, medicinske, finansijske karakteristike, stil života, okruženje od spavaće sobe i kupatila do svakog koraka kretanja na različitim lokacijama i destinacijama.

Stavove koji tvrde da je Metaverzum nedovoljno bezbedan demantovao je vlasnik Fejsbuka Meta koji je izjavio da će metaverzum biti izgrađen pod punom odgovornošću koja uključuje saradnju sa zakonodavcima, stručnjacima i industrijskim partnerima, organizacijama za ljudska i građanska prava kako bi se garantovalo da su tehnologije dizajnirane na način koji proizvodi efekat koji je i zamišljen u skladu sa etikom. Kako navode, to je veoma važno jer jedna firma neće razviti metaverzum preko noći.

Bezbednosni rizici novog digitalnog sveta – AR

Iako je napredak AR uzbudljiv, on stvara nova sredstva za prikupljanje podataka i nove mogućnosti  koje menjaju način na koji živimo  – promena veza između ljudskog i digitalnog sveta.

Neki od problema i pitanja privatnosti AR-a su:

1. Napadi socijalnog inženjeringa u novom ruhu

Veoma je jednostavno potvrditi nečiji identitet u stvarnom svetu, ali ključni problem u Metaverzumu  je validacija glasa, crta lica i video snimaka pomoću avatara. Metaverzum je pre svega virtuelna zajednica ljudi koji međusobno komuniciraju preko AR i VR oprema. Ovo postojeće probleme ispoljava u novom svetlu, kao što je prevara ljudi da daju svoje lične podatke pomoću tehnika društvenog inženjeringa , krađe identiteta korišćenjem biometrijskih podataka itd.

2. Onemogućavanje usluga

Još jedan mogući napad koji može da nastupi je uskraćivanje usluge, u kojem se ljudi koji se oslanjaju na AR ekrane za svoje poslove naglo isključuju iz toka podataka koji dobijaju. Ovaj scenario se može pojaviti u bilo kojoj oblasti primene. Međutim, AR je posebno zabrinjavajuć jer mnogi zaposleni mogu da koriste tehnologiju kako bi olakšano uz asistenciju AR –a obavili svoje zadatke, a u slučaju onemogućavanja usluge, i nedostatka znanja da se proces završi može rezultirati fatalnim posledicama.

3. Nepouzdane informacije

Grafika i informacije su postavljene iznad stvarnog okruženja. Igrači, trgovci na malo, arhitekte i profesionalci iz bilo koje branše će donositi odluke u stvarnom svetu na osnovu informacija koje nude AR aplikacije. Hakeri mogu da nanesu veliku štetu ako provale aplikaciju i prikažu lažne informacije i grafičke elemente na AR displeju ili naočarima korisnika.

Kako bi to izgledalo u praksi? Zamislite doktora koji koristi AR displej da proveri zdravstveno stanje pacijenta i na displeju očitava netačne informacije; U tom slučaju pacijent kome je potrebno urgentno lečenje biće po strani lečen blagom terapijom jer je tehnologija prikazala drugačije. Jezivo , ali istinito.

4. Krađa mrežnih akreditiva

Hakovanje bi moglo biti problem za virtuelnu kupovinu i korišćenje aplikacija iz stvarnosti u virtuelnu realnost. Informacije o kreditnim karticama mnogih potrošača i načini mobilnog plaćanja vrlo lako mogu biti dostupni hakerima jer su uskladišteni u korisničkim profilima virtuelnog moda.

Pošto je mobilno plaćanje jednostavan proces, hakeri mogu dobiti pristup ovim podacima, tajno i trajno isprazniti vaše račune.

Rizici privatnosti virtuelne stvarnosti (VR)

Privatnost je ključna briga za VR, baš kao što je to slučaj sa AR. Veoma lična priroda dobijenih podataka – to jest, biometrijski podaci kao što su skeniranje šarenice ili mrežnjače oka, otisci prstiju i šake, geometrija lica i skeniranje glasa – je osnovna briga za privatnost VR.

1. Ransomware

Napadači mogu ubaciti funkcije u VR platforme koje koristite sa namerom da vas prevare i da vi kao korisnik otkrijete lične podatke. Ovo otvara vrata napadima ransomvare-a, u kojima neprijateljski akteri uništavaju vaš VR sistem pre nego što zatraže otkup, što je malo jezivija scena jer ste VI akter u virteulnom svetu koji posmatrate.

2. Lažni identiteti

Nova tehnologija ima mogućnosti manipulacije zvukovima, filmovima do tačke u kojoj izgledaju autentično. I sada su lažirani glasovi rasprostranjeni, ali ne i svakome apsolutno dostupni, što je olakšavajuća okolnost.

Pretpostavimo da haker dobije pristup podacima o praćenju kretanja vaših VR slušalica. Vaše podatke mogu da iskoriste za generisanje digitalnog duplikata (poznatog i kao deepfakes ), slabeći bezbednost vašeg VR sistema i ugrožavajući vaš identitet.

3. Ograničavanje veze sa spoljnim svetom

Osim zabrinutosti za sajber bezbednost, jedan od najozbiljnijih rizika virtuelne stvarnosti je da ona u potpunosti prekida audio-vizuelnu vezu korisnika sa spoljnim svetom .

Uvek je ključno prvo proceniti fizičku bezbednost i bezbednost okoline korisnika. To takođe važi i za proširenu stvarnost, jer korisnici moraju da imaju jaku svest o svom okruženju, posebno u kontekstu koji je intenzivniji.

Prikupljanje podataka  u virtualnom modu i zaštita privatnosti

Zbog svoje sposobnosti da snimi ogromne količine podataka o pojedincima i njihovom ponašanju i životu, VR i AR tehnologije stvaraju značajna pitanja privatnosti. Čak i 20-minutna sesija VR igrica može prikupiti milione podataka, kao što su raspored sobe osobe koja igra igricu i karakteristični obrasci ponašanja igrača, i stvaranje obrazaca budućih postupanja korisnika.

Trenutno nema definitivnih informacija o tome koliko je bezbedno koristiti  virtuelnu stvarnost. Jedna od najefikasnijih bezbednosnih kontrola, odbrane i zaštite koju možete da primenite da sprečite probleme sa bezbednošću i privatnošću je da se ne izlažete previše na mreži . Osim toga, navodimo par saveta za bezbednije korišćenje VR

  • Pregledajte politiku privatnosti
  • Uverite se da koristite Internet na bezbedan način (bezbednost IP adrese, enkripcija, antivirusii slično)
  • pazite na kojim veb-sajtovima završavate ako se pridružite bilo kom VR ili AR forumu na mreži.
  • Ažuriranje firmvera je neophodno (na VR slušalicama i svim AR uređajima)
  • Izbegavajte davanje previše ličnih ili nepotrebnih informacija

Da zaključimo:

Neosporno je da AR i VR pružaju mnoštvo uzbudljivih mogućnosti za istraživanje i korisničko iskustvo. Međutim, moramo biti svesni potencijalnih opasnosti i štete koja može nastati ispoljavanjem/ doživljavanjem opasnosti, kao i gro problema sa privatnošću. Da napomenemo činjenicu da se poslednjih godina zahuktala inicijativa oko zaštite ličnih podataka i donošenje brojnih Regulativa poput GDPR u Evropi zatim CCPA u Kaliforniji i drugi na globalnom nivou.

Imajući u vidu koliko zakonodavstvo kaska za tehnologijom koja se munjevito razvija, neophodno je da se pažnja posveti upravo ovom segmentu koji uskoro, verovali ili ne, postaje naša realnost.

Kreatori politike treba da razmisle o tome kako sadašnji ili novi zakoni o zaštiti podataka mogu dati potrošačima značajna prava, a korporacijama jasne obaveze u vezi sa podacima virtuelne stvarnosti

5/5 - (2 votes)